OHJELMISTO 2018

 Ohjelmisto 1997 | Ohjelmisto 1998 | Ohjelmisto 1999 | Ohjelmisto 2000 | Ohjelmisto 2001 | Ohjelmisto 2002 |Ohjelmisto 2003 | Ohjelmisto 2004 | Ohjelmisto 2005 | Ohjelmisto 2006 | Ohjelmisto 2007 | Ohjelmisto 2008 |Ohjelmisto 2009 | Ohjelmisto 2010 | Ohjelmisto 2011 | Ohjelmisto 2012Ohjelmisto 2013 | Ohjelmisto 2014 | Ohjelmisto 2015 | Ohjelmisto 2016 | Ohjelmisto 2017 |


OHJELMISTO 2018
---------------------------

Tanssiteos La Poule - Kana
Konsepti ja toteutus Riikka Kosola

Ensi-ilta  pe 19.1.2018 klo 19.30.

Muut esitykset:
la 20.1 klo 19.30
su 21.1 klo 18.00
ti 23.1 klo 19.30

Liput 15 / 10 €
Lippuvaraukset: info (at) barkerteatteri.fi

La Poule Kosola Schreck.pdf

Barker-teatterin vuoden 2017 turkulainen residenssitaiteilija avaa tämän ensi-illan kautta ovet uuteen teokseen, joka aukeaa kuin kirja. Tanssija astuu sisään tarinaan Kanasta, naisesta, Pyryharakasta ja Joutsenesta, ja kutsuu yleisön mukaan maistamaan symbolisia kultamunia, unelmien appelsiineja.

La Poule on tanssijan ja performanssitaiteilijan työ, osaksi vakava, osaksi klovnimainen, tiettyä huumoria ihmisyyden kanssa etsien ja eläen. Siihen liittyy sekä rituaalimaisuus, tanssin vahvan kehollisuuden ja maanläheisyyden kautta, sekä virtuaalisuus lavasteiden videokerronnan kautta. Lauri Schreckin sävellys on silta näiden kahden maailman välillä.

La poule, pienellä, on ranskaksi kana. Feminiinistä etuliitettä kantaen, La Poule, isolla, on esiintyvä taiteilija, diiva, nainen, lapsi, ihminen. Välillä La Poule on lähempänä IhmisElukkaa, mutta Linnun Sielu sillä on.

"La Poule syntyi maatilalla Ranskan Alpeilla jo ennen kuin kannoin itsessäni yhtään munaa. Avasin joka aamu kanalan ovet, keräsin vaaleat lämpimät tuotokset, syötin, juotin, ja illan tullen muistin sulkea oven - hus pois ketut ja näädät. Tarkkailin, tutkin, katsoin silmiin ja näin kuinka se on villi, kuinka se oli muualta, kuinka se oli täysin yksin ja täysin ryhmässä. La poule on niin tavallinen, ja niin epälooginen. La poule syö mitä tahansa, kestää mitä tahansa, paitsi koloja kanalassa ja illan pimeää yksin. La Poule on nainen. Ja kun fyysinen painoni, ja siten suhteeni painovoimaan radikaalisti muuttui, soolo syveni entisestään. Siitä tuli muuta. Muna tai Kana."

La poule on lintu, jolla on siivet, mutta joka ei varsinaisesti osaa lentää.
La Poule on lintu, jolla on siivet, mutta joka varsinaisesti osaa lentää.
Sitä koskettaa se yritys,

se yrittää aina,     
se oppii aina,
ja lentää, aina.

Tiimi :
La Poule Riikka Kosola tanssitaiteilija ja koreografi (teoksen konsepti ja toteutus)

Lauri Schreck muusikko ja pedagogi (teoksen äänimaailma ja sen toteutus)
Artturi Elovirta valotaiteilija (teoksen videoefektit)
Arttu Aarnio valomies (valojen toteutus)
Jukka Haataja valoteknikko
Pierre-Yves Loup-Forest puvustaja
Hanne Lammi nukketeatteritaiteilija ja rakentaja (lavasteiden toteutus)
Eikka Alatalo ja Erika Malkki (akrobatia- ja teatteriassistentit)
Sébastien Lagneau assistentti 1
Laura Ŝterna assistentti 2
Elina Niskanen tuottaja 1 Turku

Tuotanto : Riikka Kosola,  Barker-teatteri
Teosta tukevat: Läntinen tanssin aluekeskus, TOP-säätiö ( Suomi ), Association Mâ (Ranska)

-------------------

Milla Koistisen työpaja Barker-teatterin harjoitussalissa 3.-4.2.2018 klo 11.00-13.00.

Ilmoittautumiset osoitteeseen dansart.sihteeri (at) gmail.com 12.1.2018 mennessä.
Koko kurssi 35 € / jäsen, 45€ ei jäsen,
1 päivä 20 €/päivä jäsen, 25€/päivä ei jäsen.

"Workshop keskittyy metodeihin, joita käytän työssäni koreografina, tanssijana sekä opettajana. Harjoitteiden tarkoituksena on lisätä hienomotoriikkaa, artikulaatiota, energiatasoa, kestävyyttä, keveyttä ja dynamiikkojen vaihtelua. Kurssi koostuu strukturoiduista harjoitteista, improvisaatioista ja liikesarjoista, jotka valmistavat kehoa monipuoliseen ja läsnäolevaan liikkumiseen. Tunnit alkavat yksinkertaisilla harjoitteilla, joihin lisätään koordinaatiota, variaatioita ja vaativuutta tuntien edetessä pidemmälle. Tunnit ohjaavat kehon kuuntelun ja havainnoinnin kautta kehittämään uusia liikeratoja ja tarkkuutta. Vaihtelu erilaisten harjoitteiden välillä vaatii kehoa mukautumaan nopeasti ja yhdistämään informaatiota erilaisissa tehtävissä. Tavoitteena on löytää työkaluja hienosyiseen, vaivattomaan sekä uudistuvaan liikkumiseen ja näin ollen mahdollistaa työskentely silloinkin kun harjoitusmäärät ovat suuria."

--------------

ON A CLEAR DAY
7. ja 8.2.2018 klo 19.00

Liput 20 / 10€
Lippuvaraukset: info(at)barkerteatteri.fi

Konsepti, koreografia ja esitys: Milla Koistinen
Musiikki: Paul Valikoski
Valosuunnittelu: Ladislav Zajac
Puvustus: Lee Méir
Tuottaja: Jana Lüthje

Milla Koistinen1p

On a Clear Day on Milla Koistisen ohjaaman teossarjan viimeinen osa.
Koreografia hyödyntää lähtökohtanaan amerikkalaisen kuvataiteilija Agnes Martinin teoksia. Martin noudatti maalauksissaan yli viiden vuosikymmenen ajan hypnoottista, musikaalista ja jopa pakonomaista toistoa. Hän keskittyi maalauksissaan lähes yksinomaan viivoihin, ruudukoihin ja monivivahteisiin värikenttiin, jotka tuntuvat jatkuvan loputtomiin aina maalauskankaan ulkopuolelle. Martin puhui usein töidensä yhteydessä ilon, kauneuden ja viattomuuden kokemisesta; "I would like [my pictures] to represent beauty, innocence and happiness," hän sanoi. "I would like them all to represent that.
Exaltation."
On a Clear Day hyödyntää Martinin maalauksien tyyliä liikkeen, äänisuunnittelun ja valosuunnittelun lähtökohtana. Teoksen muoto seuraa Martinin maalausten hypnoottista äärettömyyden tuntua; liike jatkuu loputtomasti erilaisia dynamiikkoja, rytmiä sekä yksityiskohtia varioiden.
Teos on työstetty yhdessä kuvataiteilija Ladislav Zajacin ja säveltäjä Paul Valikosken kanssa, ja esitys muokkautuu jokaisessa esityspaikassa aina kyseiseen tilaan sopivaksi.

Tuotanto: Milla Koistinen
Osatuotanto: Barker-teatteri
Tuki: Senatsverwaltung für Kultur und Europa, Berlin
Residenssituki: Barker-teatteri, Bora Bora Aarhus

---------------------